Debatindlæg – derfor skal vi have betalt parkering

Foto: Steffen Slot

Af Malthe Jacobsen og Jørgen Bodilsen, byrådsmedlemmer i Helsingør for Enhedslisten

Debatten om betalt parkering og om udviklingen i Helsingørs bykerne er vigtig, og det er tydeligt at der er mange aspekter og også mange følelser involveret. Enhedslisten mener, at budgetforligets model for den betalte parkering er rigtig både for byen og for verden.

Enhedslisten ønsker en by med plads til mennesker, aktiviteter, oplevelser og kultur. En by, der både er rar at bo i og besøge for kommunens indbyggere og besøgende udefra. Det kan fremmes med færre biler i bymidten.

Investeringsplanen for bykernen blev vedtaget i juni i år af et enigt byråd. Udover klimasikring, fjernvarme og nye gadebelægninger, indeholder den også, at hele bykernen udlægges som gågadezone, med flere ny gågader og prioritet til gående og cykler på resten. Samlet set et løft for byen og et godt skridt i den rigtige retning. Men anlægsarbejderne vil betyde, at gader må spærres i længere perioder i de kommende år, så trafikken skal omledes med yderligere trængsel til følge. Samtidig ved vi, at biltrafikken er jævnt voksende. Vi får flere og flere biler og vi kører mere og mere i dem. Det harmonerer dårligt med visionerne for bykernen.

Betalt parkering vil generelt have en adfærdsregulerende virkning, så det bliver lettere at finde en p-plads. Det giver faktisk risiko for at flere tager bilen. Men når der skal betales fra første time, vil det tilskynde til slet ikke at tage bilen til byen, og i stedet vælge andre transportformer. Det er også adfærdsregulering. Ordningen understøtter derfor både et mål om en by med bedre parkeringsmuligheder og en by med færre biler.

I det globale perspektiv, slår klimaforskerne og FN igen alarm. Vi er godt på vej mod en global opvarmning på 2 grader, en tærskel hvor jordens iskapper sandsynligvis smelter og ikke kan reddes. Hvis den globale opvarmning skal bremses, er vi nødt til at ændre adfærd snarest muligt. Det er nødvendigt med tusindvis af små tiltag, der begrænser CO2 udledning. Vi ved, at vi i kommunen får flere og flere biler og kører mere og mere i dem og trafik er nu det største bidrag i kommunens klimaregnskab. Her kan betalt parkering fra første time gøre en forskel.

Det er blevet fremført, at vedtagelsen af betalt parkering er ulovlig, at den vil ”dræbe” byen, og at den kun indføres for at skabe en kommunal indtægt. Ingen af de fordomme er rigtige. Byer som Svendborg, Vejle, Køge og Randers har også valgt parkering med betaling fra første time. Vi går ind for at indtægten bl.a. bruges til at forbedre den kollektive trafik og forholdene for cyklister, hvilket også afspejles i 2024 budgettet.

En anden påstand er, at vi i budgettet har pustet den forventede indtægt kunstigt op. Det er heller ikke rigtigt, der er udelukkende brugt administrationens skøn for indtægten.

Handelslivet er selvfølgelig vigtigt for byen. Og vi er overbeviste om, at en by med færre biler vil være attraktiv at handle og være i for såvel borgere som turister.