DEBAT: Hvorfor rive en sund og bevaringsværdig bygning ned?

Nedenstående er et debatindlæg bragt 1. marts 2024.

Af Jørgen Bodilsen og Malthe Jacobsen, byrådsmedlemmer for Enhedslisten, Bente Borg Donkin, byrådsmedlem for SF, Christian Holm Donatzky og Knud Mogensen, byrådsmedlemmer for Radikale Ventre

Et nyt skolehjem for eleverne på U/Nords maritime uddannelser er en sag, som hele byrådet prioriterer højt. Og kommunen skal levere en egnet grund. Men det er både klimamæssigt og økonomisk dumt at rive det gamle fritidshjem i Fiolgade 15 ned. – En sund og bevaringsværdig bygning med 600 m2, to køkkener og handicapelevator. Og et grønt åndehul i bykernen.

Byggematerialer og byggeprocesser står for ca. 10% af klimabelastningen i Danmark, og mange kommuner har derfor fået øjnene op for bevarelse, renovering og genbrug af bygninger som det mest bæredygtige valg. Det bør Green Leaf byen Helsingør selvfølgelig også!

Derfor foreslog Enhedslisten, Radikale og SF i mandags byrådet, at vi skal se på alternative placeringer for at finde den bedst egnede bynære skolehjemsplacering blandt de mulige kommunale grunde. Vi pegede bl.a. på fire alternative placeringer for skolehjemmet tæt på bykernen, men hvor vi ikke behøver at rive ned:

– Nordhavnen, hvor bådebygger- og sejlmagereleverne ville være i første parket til næsten 1.000 sejlskibe og tæt på skolen på værftet.

– Mads Holmsvej boldbanen, hvor der kunne blive plads til både skolehjem med mulighed for udvidelser og en offentlig park.

– Hamlet, hvor der allerede er egnede boliger.

– Placering ved Svingelport, hvor vi allerede var kommet langt med planer for en skole til U/Nord.

Men S og K valgte desværre at nedstemme vores forslag og gå videre med By- Plan og Trafikudvalgets beslutning fra d. 5/2, så der nu skal laves arkitektkonkurrence, lokalplan m.v. for Fiolgade 15. Dermed er nedrivningen i realiteten stadfæstet, da grunden kun netop er stor nok.

Det viser sig også, at der i et år har været planlagt med udvikling af projektet på Fiolgade 15, uden at valget af placering på noget tidligere tidspunkt har været politisk behandlet i udvalg eller byråd. Den rigtige rækefølge af beslutningerne havde været først at se politisk på fordele og ulemper på de forskellige placeringer, og derefter træffe et veloplyst, afvejet og bæredygtigt valg.