Kollektiv trafik

1000 millioner har det kostet at forbedre Helsingørmotorvejen. Resultatet er, at bilisterne kommer et minut hurtigere frem. Enhedslisten mener, at det er spild skattekroner. For de samme penge kunne vi have fået en langt bedre kollektiv trafik.

Busser hvert tyvende minut i hele byen

Enhedslisten stemte i byrådet nej til en uigennemskuelig busplan. Vi ønsker busser mindst hvert tyvende minut, og køreplaner der passer med lokalbanen og kystbanen.

Den busplan, der træder i kraft 1.december i år, gør det besværligt at bruge offentlig transport. Nogle busser kører hvert kvarter, andre hver halve time og nogle en gang i timen. Det er ikke godt nok, når vi gerne vil have flere ud af bilerne og ind i den kollektive trafik.

Enhedslisten ønsker, at alle busser kører mindst hver tyvende minut og et net af busser, der gør det muligt at komme på tværs af byen. Ligesom bussernes køreplaner skal passe sammen med lokalbanen til Gilleleje og Hillerød og kystbanen til København.

Mere grøn transport, flere cykler og vild natur

Enhedslisten har været med til at få busserne på el, fjerne afgift for regnvand og kæmpet mod kajplads til krydstogtsskibe, motorvej under Sundet og kunstgræs.

Helsingør Kommune har mange fine planer for klima, bæredygtighed og biodiversitet. Men den grønne omstilling kræver mere end det, og borgerne skal have mulighed for at være med til at skabe de nødvendige forandringer. Det gælder fx mere genbrug, mere vild natur, mere grøn transport, flere ud af bilerne og op på cyklerne.

Enhedslisten arbejder for betalt bilparkering, som kan være med til at finansiere flere cykelstier og bedre muligheder for at parkere cyklerne.

Vi har været med til at vedtage omstilling af busser til el, fritagelse for vandafledningsafgift ved brug af regnvand og aktivt kæmpet mod krydstogtkajen, motorvej under sundet og kunstgræsbaner.